• Maria Tornberg

Tänk otäcka tankar och få mer gjort!


Känner du dig uttråkad och ensam av att sitta hemma och jobba? Behöver du energi och fokus inför ett viktigt möte? Vill du känna dig lugnare i dessa oroliga tider?


Det är hjärnans signalsubstanser som avgör hur du mår. Om du känner dig omotiverad, orolig, exalterad, fokuserad eller glad beror på vilka signalsubstanser hjärnan utsöndrar i din kropp. Det fiffiga i kråksången är att du på egen hand (med enkla medel) kan påverka dina signalsubstanser och därmed må och prestera bättre.


Dopamin är ett må-bra-hormon som är kopplat till hjärnans belöningssystem och som gör dig nöjd, glad och nyfiken. Noradrenalin utsöndras vid rädsla, skärper dina sinnen och gör dig handlingsberedd.


Neuroforskare menar att alla människor har en individuell mix av dopamin och noradrenalin som bidrar till maximal prestation.


För att prestera på topp räcker det inte med höga nivåer av dopamin. Utan noradrenalin förvandlas motivation lätt till nöjdhet och njutning. Noradrenalin tillför handlingskraft, mod och jävlar anamma vilket är nödvändigt för att ta tag i utmaningar och få saker gjorda. Blir nivåerna av noradrenalin för höga blir du å andra sidan lätt stressad och överspänd.


Vilka nivåer behöver just du för att prestera på topp och må bra? Tillhör du de som presterar bäst när dopaminet flödar i kroppen? Eller behöver prestationscocktailen spetsas med en aning noradrenalin för mer energi och handlingskraft? Eller är du en av de som behöver mer noradrenalin än de flesta andra för att triggas att göra ditt bästa?


Svaret får du genom att testa dig fram, så sätt igång och laborera genom att göra dessa enkla tankeövningar.


Tänk på något, eller någon, du längtar efter. En efterlängtad semester, geléhallon eller din käresta, kanske? Då stiger dopaminet i kroppen, och motivation och lust ökar. Testa och känn efter vad som händer i kroppen, hur påverkas du? Känner du välbehag? Glädje? Motivation?


Behöver du ”tagga upp”, få energi att ta itu med saker tänker du i stället på något, eller någon, du är rädd för. När du tänker på ormar, Donald Trump, eller något annat som skrämmer dig, stiger nivån av noradrenalin och dina sinnen skärps. Ökar pulsen och hjärtslagen? Spänner du dig? Känner du stress, kanske rentav en aning irritation?


Testa dig fram för att ta reda på vilken mix av dopamin och noradrenalin just du behöver för att bli som mest taggad och prestera på topp när du behöver genomföra en utmanande uppgift? För att känna lust och inspiration i vardagen? För att inte bli uttråkad? För att inte tappa energi av social isolering och hemarbete?


Efter lite träning kommer du att hitta din ”personliga prestationspunkt”. När du lärt dig tekniken kommer du att kunna uppnå flow, som kännetecknas av att det ultimata flödet av noradrenalin och dopamin sker helt utan ansträngning.


Då känner du dig koncentrerad och full av energi, och får mer gjort med mindre ansträngning.

83 views0 comments